Mobilné Språvy, Gadgety, Blogy's Secenziami

Xiaomi Mi Band 5 recension: Bang-up budgetband

Obs: Följande artikel hjÀlper dig med: Xiaomi Mi Band 5 recension: Bang-up budgetband

Xiaomis Mi Band-serie har vunnit fans genom att erbjuda mĂ„nga fitnessfunktioner för inte mycket pengar. Den formeln förĂ€ndras inte med den senaste posten, Mi Band 5. Den ser nĂ€stan identisk ut med sina föregĂ„ngare men gör nĂ„gra anmĂ€rkningsvĂ€rda förbĂ€ttringar: Det finns Ă€ntligen magnetisk laddning sĂ„ att du inte behöver bĂ€nda ut enheten ur bandet lĂ€ngre. skĂ€rmen Ă€r lite större och spĂ„rningen Ă€r lite mer exakt. Mi Band 5 kanske inte konkurrerar med avancerade spĂ„rare och smartklockor frĂ„n Garmin eller Fitbit, men det behöver den inte. För €40/$50 ger det dig en chans att prova kontinuerlig trĂ€ningsspĂ„rning och aviseringsspegling utan att bryta pengarna.

DAGENS VIDEO FÖR ANDROIDPOLICE

SPECIFIKATIONER

Visa 1,1″ OLED, 126×294, 16-bitars fĂ€rgdjup, maximal ljusstyrka pĂ„ ≄ 450 nit
Batteri 125mAh, 14 dagars batteritid
Sensorer 6-axlig sensor: 3-axlig accelerometer, 3-axlig gyroskop, PPG-pulssensor, Digital MEMS-mikrofon
Storlek 46,95 × 18,15 × 12,45 mm, TPU-band: 155–219 mm
Vikt 11,9 g
Anslutningsmöjligheter Bluetooth 5.0 BLE
VattentÄlighet upp till 50 meter i 30 minuter, 5 ATM
Pris 40 € / 2 499 â‚č 499 / 50 USD (import till Amazon)

DEN GODA

PrisvÀrd Mi Band 5 ger dig tillgÄng till all grundlÀggande fitnessstatistik du behöver.
Visa Ljus nog för utomhusbruk och fÀrgad (tittar pÄ dig, Fitbit).
Magnetiska laddningsstift Ingen mer besvÀrlig bandborttagning behövs för laddning.
Batteri-liv Ladda en gÄng och du Àr klar i nÀstan tvÄ veckor.
programvara Det Àr nu möjligt att dölja onödiga trÀningstyper och menyn via appen.

DET INTE SÅ BRA

Inga betalningar, ingen röstassistent NFC och röstassistent Àr endast tillgÀnglig pÄ den kinesiska modellen.
Potentiella felaktigheter JÀmfört med Fitbit Charge 4 pÄ min andra handled kÀnns Mi Bands avlÀsningar ofta dÄliga, speciellt nÀr jag sitter.
BegrÀnsad automatisk aktivitetsspÄrning Den spÄrar bara gÄng och löpning automatiskt, och du mÄste bekrÀfta innan den startar.

Design, hÄrdvara, vad som finns i kartongen

Liksom Mi Bands före det Àr alla smarta funktioner i Mi Band 5 i kÀrnan. KÀrnan snÀpper fast i det medföljande gummibandet, dÀr den hÄlls stadigt pÄ plats. Jag skulle inte kalla det snyggt, men det Àr inte stötande pÄ nÄgot sÀtt. Tack vare den lilla storleken och vikten bör du inte ha nÄgra problem med att bÀra den 24/7. Bandet anvÀnder fortfarande en loop-and-clip-mekanism och bör passa de flesta handleder, och det finns nÄgra tredjepartsalternativ dÀr ute. Silikonet i sig Àr inget speciellt, men det Àr tillrÀckligt bekvÀmt och starkt, och det irriterar inte min hud.

NÀr du sÀtter Band 5 och dess föregÄngare sida vid sida, kommer du direkt att mÀrka den större 1,1-tums OLED-skÀrmen som fyller ut mer av den nÄgonsin sÄ lite högre kroppen. Sammantaget passar den större skÀrmen formfaktorn bra, vilket gör att grÀnssnittet ser mindre trÄngt ut. Liksom den Àldre modellen blir den precis tillrÀckligt ljus för utomhusbruk, Àven om direkt solljus förblir tufft.

PĂ„ baksidan av Mi Band 5 hittar du den centrerade PPG-pulssensorn i en nĂ„got upphöjd sektion. Ovanför den finns tvĂ„ stift som ansluts magnetiskt till laddaren. Det Ă€r en stor förbĂ€ttring jĂ€mfört med den tidigare modellen – du var tvungen att bĂ€nda ut den ur gummibandet för att ladda den varannan vecka.

Boxen innehÄller Mi Band 5, armbandet, laddningskabeln med dess USB-A-kontakt och en manual. Det ingÄr ingen vÀggadapter, men du kan ansluta USB-kabeln till vad som helst med en ledig port.

Programvara, prestanda och batteri

Att stÀlla in Mi Band 5 Àr enkelt. NÀr du har laddat ner Mi Fit-appen och skapat ett konto trycker du pÄ plusknappen i det övre högra hörnet, söker efter ditt nya band och ansluter det. Om du vill se samtals- och appaviseringar pÄ ditt band mÄste du ocksÄ ge Mi Fit-appen nÄgra behörigheter: Den behöver Ätkomst till dina samtalsloggar, kontakter, telefon, lagring, aviseringar och Stör ej (om du vill aktivera DND via bandet). För spÄrning av utomhusaktiviteter behöver appen dessutom bakgrundsÄtkomst till din plats. Mi Fit kommer ocksÄ att guida dig genom processen att inaktivera batteribesparande optimeringar sÄ att du kan fÄ aviseringar i tid.

Mi Fit-appen fĂ„r jobbet gjort, men som mĂ„nga Xiaomi-appar lider den av smĂ„ teckensnitt, konstiga UX-beslut och ointuitiv navigering. Det Ă€r dock inte alla dĂ„liga nyheter. Det Ă€r nu möjligt att registrera menstruationscykler i samband med Band 5, och appen har fĂ„tt Xiaomis nya PAI-statistik, den “personliga fysiologiska aktivitetsindikatorn”. Det liknar Googles hjĂ€rtpunkter eller Fitbits Activity Zone Minutes, vilket ger dig en anvĂ€ndbar översikt över hur mycket du har rört dig under en period av sju dagar.

Det nya bandets grÀnssnitt kommer inte att vara en överraskning om du nÄgonsin har anvÀnt ett Mi Band tidigare. Den nÄgot omgjorda urtavlan visar dig tid och datum tillsammans med hjÀrtfrekvens, stegrÀkning och bandets batteristatus. Om du inte gillar utseendet kan du byta till hundratals andra mönster.

Du kommer Ät menyn genom att svepa uppÄt eller nedÄt. DÀr kan du gÄ igenom aktivitetsspÄrning, statistik, larm, instÀllningar och mer. Svep Ät vÀnster eller höger sida genom aviseringar och musikkontroller. BÄda dessa menyer Àr anpassningsbara via Mi Fit-appen, sÄ att du kan dölja det du inte behöver. Det Àr bra eftersom standardmenyn som bestÄr av 10 poster kan kÀnnas övervÀldigande, speciellt nÀr du inte behöver tillgÄng till andningsövningar, stressövervakning, vÀder eller din kalender.

Ett tryck pĂ„ den kapacitiva knappen under skĂ€rmen tar dig alltid ett steg tillbaka tills du kommer till startskĂ€rmen, som Ă€r lĂ€tt att fĂ„ klĂ€m pĂ„. Om du inte vill anvĂ€nda höja för att vĂ€cka kan du ocksĂ„ trycka pĂ„ den knappen för att vĂ€cka skĂ€rmen. Det finns bara minimala animationer och ingen haptisk feedback alls, men grĂ€nssnittet Ă€r lĂ€tt nog att navigera nĂ€r du vĂ€l har listat ut det. Lite mer polering skulle fortfarande uppskattas – pekobjekt och typsnitt Ă€r ofta för smĂ„ för komfort.

Band 5 debuterar ocksÄ Xiaomis nya stressreducerande funktioner som andningsövningar och stressnivÄövervakning, men det Àr inte klart hur exakt bandet berÀknar din stresspoÀng. Du mÄste ocksÄ aktivera 24/7-spÄrning manuellt, sÄ företaget verkar inte vara 100% sÀker pÄ funktionen. För mig verkade siffrorna godtyckliga och ohjÀlpsamma.

Xiaomi har lagt till REM-fasdetektering den hÀr generationen, och vad jag har upplevt Àr Band 5 mycket mer exakt Àn sin föregÄngare. Den kan mest se skillnaden mellan att ligga i sÀngen och stirra pÄ en telefon kontra att ligga i sÀngen och sova.

Det Àr fantastiskt att se att Mi Band 5 (och Mi Band 4) fick aktivitetsspÄrning med en firmwareuppdatering i augusti, men den kÀnner bara igen gÄng och löpning (du kan bara aktivera den via instÀllningarna pÄ bandet). Det Àr en bummer, eftersom jag har kommit att förlita mig pÄ automatisk spÄrning nÀr jag cyklar nÀr jag anvÀnder min Fitbit Charge 4. Mi Band 5 har dock fÄtt fem nya spÄrbara aktiviteter: elliptisk, roddmaskin, hopprep, inomhuscykling och yoga. De gÄr med utomhuslöpning, löpband, cykling, promenader, freestyle och poolsim.

Mi Band 5 erbjuder kontinuerlig pulsspĂ„rning, men jag har tyckt att den Ă€r mindre tillförlitlig Ă€n Fitbit Charge 4. Xiaomi rapporterade ofta en mycket högre puls med sĂ„ mycket som 15-20 slag, men naturligtvis Ă€r bĂ„da dessa band i sig mindre exakt Ă€n en bröstrem. Jag kĂ€nner fortfarande att Fitbits vĂ€rde Ă€r mer pĂ„ plats – jag kan inte tro att min puls rutinmĂ€ssigt ligger pĂ„ cirka 80 slag/min nĂ€r jag bara sitter framför min dator. Charge rapporterar ofta en puls pĂ„ 60-talet samtidigt. Intressant nog berĂ€knade bĂ„da enheterna en vilopuls pĂ„ cirka 50-55 bpm, sĂ„ det verkar som om de vilda band 5-avlĂ€sningarna bara Ă€r toppar som inte pĂ„verkar genomsnittet.

Mi Band 5 verkar ganska exakt nÀr det kommer till stegrÀkning, men ingen handledsbunden enhet kan vara 100% rÀtt. PÄ nÄgra dagar med sÀrskilt lÄnga promenader skilde Bandet och Charge 4 sig bara med cirka 1 000 steg (med totalt 17 000 steg pÄ Mi Band 5), och inget av banden gav direkt orealistiska resultat. Xiaomi ger dig ocksÄ en detaljerad översikt över exakt nÀr du gick under dagen, vilket Àr snyggt, men svÄrt att upptÀcka i den invecklade appen.

Batteritiden Àr bra pÄ Mi Band 5. Du kan gÄ i cirka 10 till 14 dagar beroende pÄ hur mycket aktivitetsspÄrning du stoppar i dig, och det Àr med 24/7 puls, sömnspÄrning och stressövervakning aktiverat. Det Àr möjligt att upp till 20 dagar om du slÄr pÄ energisparlÀge, men dÄ kommer du att förlora alla passiva spÄrningsfunktioner och höja för att vÀcka.

Ska du köpa den? Betyg 8,5/10

Xiaomi Mi Band 5

Ja. Liksom sina föregĂ„ngare erbjuder Mi Band 5 stort vĂ€rde för €40/$50 (importerat via Amazon). Det saknar utarbetade automatiska trĂ€ningsspĂ„rningsalternativ, mobilbetalningsalternativ, röstkommandon och GPS ombord, men alla grundlĂ€ggande funktioner finns dĂ€r. Det finns inga uppenbara brister heller. Även om jag inte Ă€r 100% övertygad om noggrannheten i dess avlĂ€sningar, Ă€r det tillrĂ€ckligt bra för att ge dig en bred översikt över hur du gör en viss dag eller under ditt trĂ€ningspass, allt medan det varar i nĂ€stan tvĂ„ veckor.

Köp den om:

• Du vill ha en nybörjar, tillrĂ€ckligt noggrann aktivitetsspĂ„rare.
  • Du vill fĂ„ aviseringar pĂ„ handleden pĂ„ billigast möjliga sĂ€tt.