recenzia | Freaks Out: Taliansko robí svoj supercirkus

Pôvodne uvedený v oficiálnej súťaži na filmovom festivale v Benátkach v roku 2021, taliansko-belgický film Vystrašiť je konečne v našich kinách. A ako uvidíte v tejto recenzii, čakanie stálo za to! V každom prípade, ak vás zmes historických a fantastických žánrov osloví.

Čítanie tohto článku sprevádzajte hudbou k filmu:

Zhrnutie

Technický list Freaks Out

Informácie

Pôvodný názov
Vystrašiť

Dátum vydania
30. marca 2022

Trvanie filmu
2h21

riaditeľ
Gabriele Mainetti

Výrobné spoločnosti
Goon Films, Lucky Red, Rai Cinema

Filmový žáner
Fantasy, Dobrodružstvo, Dráma

Klasifikácia
Zakázané pre deti do 12 rokov

šialenci ako zo škatuľky

Sme v Ríme, v roku 1943, pod nacistickou okupáciou. Mesto je domovom cirkusu, kde pracujú blázniví šialenci Matilde, Cencio, Fulvio a Mario. Pri pokuse zorganizovať ich útek do Spojených štátov zmizne majiteľ a vodca tejto malej rodiny, Izrael. Bez domova alebo ochrany, ohrozené vo svete vo vojne, ktorý ich nechce, sa štyri “monštrá” pokúsia prežiť.

V čase, keď sú mnohí diváci unavení zo superhrdinských filmov a zdá sa, že žily druhej svetovej vojny sa už roky vyčerpali, na papieri Vystrašiť mal všetko, čo sa zrútilo. Bolo to však bez počítania s režisérom Gabriele Mainettim (Voláme ho Jeeg Robot).

Freaks Out © Metropolitan Films

Pretože jeho film ide oveľa ďalej, než sme sa obávali. Toto nie je jednoduchá naháňačka v Taliansku medzi nacistami a zdeformovanými hrdinami s mocou. Cesta, fyzická aj duševná, každého protagonistu ďaleko od bežných štandardov je bohatá, a to aj na strane hlavného antagonistu s úžasnými vlastnosťami, ktoré si dáme pozor, aby sme ich neprezradili.

„Freaks Out ide v podstate a forme oveľa ďalej ako priemerný superhrdinský film“

Väčšina našich hrdinov má tiež myšlienky a správanie, ktoré nie sú vždy „hodné“ toho, čo od nich môžeme očakávať. Aj keď sú Cencio, Fulvio a Mario popisovaní ako príšery, sú predovšetkým ľudia so všetkými chybami, ktoré k tomu patria. Iba mladá a sladká Matilde sa snaží držať kurz, ale Vystrašiť je všetko, len nie hladký, dezinfikovaný film.

Freaks Out © Metropolitan Films

Aj keď tu nacisti medzi vraždami, nájazdmi, znásilneniami a inými zábavnými vecami očividne zostávajú skutočnými neľudskými monštrami, celovečerný film sa vyhýba tomu, aby bol na strane utláčaných príliš manichejský. Tí druhí neváhajú najmä zabíjať alebo robiť to, čo je potrebné na prežitie. Vypadnite z dobrosrdečných hrdinov, ktorí sa obetujú a zachránite vdovu a sirotu z láskavosti, prioritou je tu zachrániť si vlastnú kožu.

Monštrá a tuční náckovia

Vzhľadom na neľahký historický kontext film nebude pre každého. Od jeho pamätného úvodu až po jeho svalnaté finále nikto nezachádza príliš ďaleko: úmrtia sú početné a niekedy explicitné.

Freaks Out © Metropolitan Films

Je tiež „príjemné“ vidieť tento konflikt z trochu iného uhla a krajiny, než je bežné. Ak by sme možno ocenili trochu viac historických súvislostí, aby sme presnejšie zaradili situáciu Talianska a Talianov zmietaných v tomto momente konfliktu ovládaného nacizmom a fašizmom, faktom zostáva, že zmena prostredia zostáva a že voľba návrhu film, ktorý hovorí viacerými jazykmi (taliansky, nemecky atď.), bol ten pravý.

Všetko vo filme je dokonale úhľadné aj po forme a miestami dokonca pripomína kino Guillerma del Tora. Herecké obsadenie je dokonalé (predovšetkým mladá a dojímavá Aurora Giovinazzo a strašidelný Franz Rogowski), hudba – ktorú možno práve počúvate – od Michele Braga a Gabriele Mainettiho, a réžia a fotografia, pričom sa nezabúda ani na kostýmy. a súpravy, nie sú vynechané. Niektoré zábery a scény dokonca vyvolávajú z tváre výrazy spokojného súhlasu.

Freaks Out © Metropolitan Films

The 4 gymnastika

Písmo je tiež úhľadné a vierohodné, zatiaľ čo rozprávanie je celkom jemné, dokonale naznačuje určité body inscenácie bez toho, aby ich bolo potrebné vysvetľovať. Môžeme ľutovať jednu alebo dve možnosti na písanie scenárov, aby sme určité akcie vykonali rýchlejšie, ale je ťažké to urobiť inak. Z času na čas je vítaných aj niekoľko malých kúskov humoru na odľahčenie atmosféry, aj keď vydareného, ​​aj ťažkého diela.

Freaks Out © Metropolitan Films

Na druhej strane, a to je naozaj nešťastné, Vystrašiť vo svojom záverečnom dejstve trochu zakopne. Film, ktorý je zatiaľ relatívne „realistický“, triezvy a podfarbený reflexiami, chce urobiť trochu priveľa, aby skončil so štýlom a trochu stráca na svojej identite. Niekoľko scén a situácií vás prinúti trhnúť sa, a tak trochu ako hlavný antagonista, akcia stráca kontrolu a ide do tempa.

Výsledok nie je zlý, ani zďaleka nie, pretože vizuálne a špeciálne efekty sú solídne, no výsledok pôsobí trochu dojmom, že sa vracia do lambda superhrdinského filmu, kde posledná štvrtina musí nevyhnutne zapôsobiť. Našťastie, nielen smrť mnohých nacistov pri tejto príležitosti je nutne príležitosťou na radosť, ale predovšetkým tento konečný cieľ nám nebráni zhodnotiť celú prejdenú cestu ako zo strany protagonistov, tak aj zo strany diváka.

Freaks Out © Metropolitan Films

Vystrašiť

7

Bolo by ľahké to zhrnúť Vystrašiť na „film o superhrdinoch z druhej svetovej vojny“. A nesprávne. Pretože ak sa celovečerný film zameriava na skupinu postáv obdarených schopnosťami, ide v podstate a forme oveľa ďalej ako priemerný superhrdinský film. Mrzí nás len posledný počin, ktorý sa trochu stratil a stojí ho bod v záverečnej nôte, ale našťastie mu nebráni v tom, aby si výlet užil po boku Matilde, Fulvia, Cencia a Maria.

Toto umelecké dielo je pre vás, ak

• Máte radi rozbité skupiny postáv
  • Zaujíma vás druhá svetová vojna videná inak