Berita Mudah Alih, Alat, Blog Sekenziami

PlayStation 5 dan Xbox Series X kemungkinan besar akan ditangguhkan sehingga tahun depan

Sony dan Microsoft sedang mempersiapkan perlumbaan lain untuk merebut gelaran konsol permainan paling unggul di dunia.

Dunia permainan dengan sabar menunggu generasi konsol yang akan datang, dan baru-baru ini, kedua-dua syarikat teknologi itu telah mempersembahkan produk mereka kepada orang ramai.

Konsol Microsoft akan keluar dengan nama Xbox Series X, yang mungkin agak membingungkan, sementara Sony akan mengikuti nomenklaturnya yang biasa dan melepaskan sistem baru dengan nama PlayStation 5.

Malangnya, pemain konsol mungkin terpaksa menunggu lebih banyak masa sehingga generasi baru konsol keluar.

Dunia mempunyai masalah yang jauh lebih besar sekarang kerana menghadapi coronavirus, dan ini adalah sesuatu yang akan melambatkan pengembangan sistem baru.

Menurut laporan terbaru, PlayStation 5 dan Xbox Series X kemungkinan besar akan ditangguhkan pada tahun 2021, sehingga mengecewakan banyak pemain di seluruh dunia.

Kelewatan dijangka

Jarak sosial dan karantina, sayangnya, akan mempengaruhi sebahagian besar dunia, dan itu termasuk syarikat permainan video dan pengeluar konsol.

Menurut laporan baru dari DFC Intelligence, ancaman coronavirus, yang kini secara resmi dinyatakan sebagai pandemi oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia, boleh mempengaruhi pelepasan PlayStation 5 dan Xbox Series X.

Ada kemungkinan besar bahawa satu atau kedua-dua sistem tidak akan dilancarkan pada tahun 2020, yang merupakan sesuatu yang harus dipersiapkan oleh pemain.

Namun, jika sistem permainan dilancarkan pada akhir tahun 2020, bekalan permainan kemungkinan besar akan terhad, dan harga konsol mungkin lebih tinggi dari yang dijangkakan.

Keseluruhan ekonomi tidak menentu, dan tidak ada yang tahu apa yang akan berlaku dalam sebulan, apalagi pada akhir tahun, yang menyukarkan untuk meramalkan tarikh pelepasan dengan betul.

Dari segi positif, laporan tersebut menyatakan bahawa kelewatan itu dapat memberi manfaat kepada Sony dan Microsoft kerana permintaan untuk konsol generasi akan datang mungkin sangat tinggi dan kemungkinan besar melebihi penawaran.

Walaupun tidak ada yang dapat memberi kami tarikh rilis khusus PlayStation 5 dan Xbox Series X, pemain tidak boleh mengharapkan pelepasan akhir tahun 2020.

Spesifikasi

Setelah Sony mendedahkan PlayStation 5 spesifikasi semasa siaran langsung 18 Mac, kita sekarang dapat membandingkannya dengan Xbox Series X.

Menurut spesifikasi mentah, konsol permainan generasi seterusnya Microsoft mempunyai sedikit kelebihan dengan 3.8 CPU GHz dan GPU 12 teraflops.

Di sebelah sana, PlayStation 5 mempunyai storan yang jauh lebih pantas, yang akan menolong memuatkan permainan dengan lebih pantas dan diharapkan dapat menghilangkan skrin pemuatan.

Akan menarik untuk melihat bagaimana pembangun permainan video akan menggunakan perkakasan baru untuk keuntungan mereka.

Perlumbaan untuk raja konsol generasi akan datang mungkin sudah dekat, dan Microsoft akhirnya boleh memenanginya.

© SEMUA HAK DIBERIKAN