Panduan Lengkap untuk Menggunakan Pilihan Privasi Foto di iPhone

Apple baru-baru ini melancarkan iOS 14 yang sangat dinantikan untuk iPhone dengan beberapa ciri privasi. Sebahagian daripada mereka menjadi tajuk utama dengan menangkap aplikasi terkenal yang mengumpulkan data di latar belakang tanpa alasan yang jelas sama sekali. Salah satu ciri tersebut ialah pilihan privasi perpustakaan Foto. Anda kini mempunyai lebih banyak kawalan ke atas foto mana yang hendak dikongsi.

Pilihan Privasi Foto di i Phone

The versi beta iOS 14 tersedia untuk ujian pada iPhone, yang merupakan kaedah terbaik untuk meneroka ciri baru. Walau bagaimanapun, perhatikan bahawa versi beta sering tidak stabil dan penuh dengan pepijat yang mungkin mematahkan fungsi kritikal tertentu pada iPhone anda. Sebagaimana AppleKitaran pelepasan kemas kini tahunan, anda boleh menjangka versi akhir iOS 14 akan dikeluarkan sekitar bulan September.

Sementara itu tiba, kami melihat lebih dekat ciri privasi yang ditetapkan untuk tiba di aplikasi Foto untuk iPhone.

Mari kita mulakan.

Cara Kebenaran Aplikasi Foto Berfungsi Secara Umum

Jenis aplikasi yang berbeza memerlukan akses ke foto anda kerana pelbagai alasan. Ini mungkin seperti aplikasi media sosial Instagram, aplikasi pemindahan gambar seperti Feem, dan aplikasi pemesejan seperti WhatsApp. Anda mendapat gambar.

Aplikasi foto adalah aplikasi galeri dan penyimpanan. Bila kamu membenarkan aplikasi untuk mengakses pustaka Foto anda, ia dapat mengakses semua foto tanpa mengira foto yang ingin anda kongsi atau muat naik. Ini adalah keadaan semua atau tidak di mana anda mempunyai sedikit kawalan terhadap hasilnya, sehingga baru-baru ini.

Pilihan Privasi Foto di i Phone 9

Apple memikirkan semula cara foto / gambar dikongsi dengan iOS 14. Anda kini boleh memilih untuk membenarkan akses terhad atau terhad ke aplikasi pihak ketiga. Dengan cara itu, mereka hanya dapat mengakses gambar yang anda izinkan, membiarkan gambar lain dilindungi dan selamat. Aplikasi ini tidak dapat mengakses, melihat, atau membagikan foto ini tanpa izin eksplisit anda. Begitulah keadaannya selalu.

Perkara masih berfungsi sama di tanah Android di mana bahkan aplikasi yang tidak ada kaitan dengan gambar, kadang-kadang, mempunyai akses ke aplikasi tersebut. Saya yakin Google akan segera mengikutinya. Apple mahu mengubah semua itu dan lebih lagi dengan iOS 14, yang dilengkapi dengan banyak lagi ciri privasi yang akan kita terokai dalam beberapa hari akan datang.

Privasi adalah Hak Asasi

Dengan iOS 14, privasi gambar dan video dalam aplikasi Foto semestinya mudah diuruskan. Tetapannya senang dicari dan lebih mudah difahami. Kekurangan terlalu banyak pilihan selalu menjadi perkara yang baik. Mungkin, itulah sebabnya mereka mempunyai begitu sedikit model iPhone / iPad yang tersedia pada waktu tertentu.

Anda tidak mahu aplikasi jahat mendapat akses ke detik peribadi dan peribadi anda. Nasib baik, iOS 14 harus merangkumi langkah-langkah minimum untuk melindungi gambar dan video anda. Tetapan privasi Foto terhad baru ini menjadikannya mudah untuk melindungi ingatan kita daripada menjadi terbuka dan diedarkan dalam talian tanpa kebenaran dan pengetahuan anda.

Saya harap platform lain seperti Android dan juga Windows akan hadir dengan ciri privasi yang lebih baik pada masa akan datang.

Seterusnya:

Menggunakan Apple Foto sebagai galeri gambar lalai anda? Klik pada pautan di bawah untuk mengetahui lebih lanjut mengenai 9 petua dan trik Foto yang menakjubkan untuk membantu anda memanfaatkannya sepenuhnya.