Microsoft tidak berpuas hati AppleBuli App Store juga

Microsoft tidak berpuas hati AppleBuli App Store juga 1

Microsoft percaya sudah waktunya bagi pengawal selia antimonopoli untuk menyelidiki sepenuhnya AppleApp Store. Bercakap semasa a Politik wawancara minggu ini, ketua pegawai undang-undang Microsoft Brad Smith menggariskan Applependekatan kebun berdinding ke App Storenya, dan bagaimana ia mempengaruhi persaingan.

“Jika anda melihat industri ini hari ini, saya rasa apa yang anda dapati adalah semakin banyak anda melihat kedai aplikasi yang telah membuat tembok yang lebih tinggi dan gerbang yang jauh lebih hebat untuk mengakses aplikasi lain daripada apa yang ada di industri 20 tahun yang lalu,” kata Smith. “Mereka menetapkan syarat yang semakin mengatakan hanya ada satu cara untuk masuk ke platform kami, dan itu adalah melalui pintu gerbang yang telah kita buat sendiri. Dalam beberapa kes, mereka membuat harga yang sangat tinggi untuk tol, dan dalam beberapa kes, 30 peratus dari semua pendapatan anda harus pergi ke penjaga tol jika anda mahu. “

Sementara Smith tidak menyebut namanya Apple, Bloomberg mengesahkan dengan Microsoft bahawa dia merujuk App Store secara khusus.

Apple Medan Ikon App Store iTunes

AppleApp Store

Minggu ini mungkin akan turun dalam sejarah sebagai titik tolak untuk AppleApp Store. Pembuat iPhone telah terperangkap dalam perdebatan yang sedang berlangsung mengenai keputusan kontroversialnya untuk menolak aplikasi e-mel Hey baru. Apple pada mulanya meluluskan aplikasinya, tetapi kemudian memutuskannya melanggar peraturan App Store. Apple telah dituduh bertindak seperti monopoli dan pembuli oleh ketua jawatankuasa antimonopoli Dewan.

AppleKeputusan telah memberi perhatian AppleKebijakan App Store yang membingungkan, sama seperti Suruhanjaya Eropah mengumumkan siasatan antimonopoli rasmi terhadap App Store dan Apple Pay. Ia juga datang beberapa hari sebelumnya ApplePersidangan pemaju WWDC tahunan, meletakkan syarikat dalam keadaan canggung untuk menjadi tuan rumah acara untuk menarik pembangun membuat aplikasi untuk platformnya.

“Saya yakin sudah tiba masanya, sama ada kita bercakap mengenai Washington DC atau Brussels, untuk perbincangan yang lebih fokus mengenai sifat kedai aplikasi, peraturan yang sedang dibuat, harga dan alat yang sedang diambil, dan apakah benar-benar ada pembenaran dalam undang-undang antimonopoli untuk semua yang telah dibuat, ”kata Smith.

Microsoft jelas mempunyai beberapa pengalaman dan sejarah dengan kes antimonopoli, setelah didapati bersalah atas penyalahgunaan monopoli yang berkaitan dengan penggabungan Internet Explorer di Windows hampir 20 tahun yang lalu. Microsoft akhirnya terpaksa dibuka Windows lebih kepada pembangun pihak ketiga, dan pihaknya menghadapi kajian lebih mendalam mengenai amalannya selama bertahun-tahun. Suruhanjaya Eropah melangkah lebih jauh, memerintahkan Microsoft untuk membuat versi berasingan Windows tanpa digabungkan Windows Media Player dan buat undi penyemak imbas untuk pengguna memilih penyemak imbas web pilihan mereka.

Bill Gates Pada Persidangan Akhbar Antitrust

Bill Gates bercakap pada sidang media antimonopoli pada tahun 1998
Foto oleh Porter Gifford / Liaison

Siasatan EU terhadap AppleApp Store masih di tahap awal, jadi tidak jelas jenis tindakan apa yang akan diambil, tetapi Microsoft tentunya sedang duduk di luar dan mendorong tindakan. Microsoft telah menghadapi masalahnya sendiri dengan AppleApp Store. Pembuat perisian itu berusaha melancarkan aplikasi SkyDrive (sekarang dinamakan OneDrive) untuk iPhone pada tahun 2012, tetapi terkunci dalam pertempuran dengan potongan pendapatan 30 persen dari pembelian penyimpanan awan dalam aplikasi tersebut. Ini adalah pertengkaran kecil yang menjadi titik pengujian pelancaran Office di Microsoft pada iOS.

Baru-baru ini, Microsoft telah berjuang untuk melancarkan perkhidmatan streaming permainan xCloud di iOS. Perusahaan telah melancarkan versi pratonton, tetapi “untuk mematuhi kebijakan App Store”, aplikasi ini hanya menyertakan satu permainan dan terbatas dibandingkan dengan versi Android. Microsoft belum mendedahkan dengan tepat mengapa xCloud dibatasi oleh dasar App Store. Apple sebelumnya telah mengubah dasar App Storenya semasa WWDC 2018 untuk membenarkan aplikasi mudah alih seperti perkhidmatan streaming permainan Steam Link Valve, tetapi kedua-dua xCloud dan Stadia Google tidak dapat dilancarkan sepenuhnya di App Store.

Microsoft tidak berpuas hati AppleBuli App Store juga 2

Microsoft sukar melancarkan xCloud di iOS.
Foto oleh Nick Statt / The Verge

Walaupun Microsoft telah bertembung dengan Apple di atas dasar App Storenya, ia juga mendapat manfaat melalui pelbagai promosi untuk aplikasinya di App Store. Microsoft juga muncul di panggung di WWDC tahun lalu untuk mempromosikan Bumi Minecraft, dan syarikat itu sebelum ini muncul di Apple acara untuk meningkatkan penambahbaikan Office untuk iPhone dan iPad.

Microsoft akan mendapat keuntungan daripada yang lebih terbuka Apple App Store, baik dari segi pendapatan dan bagaimana syarikat dapat merancang dan melancarkan aplikasi. Microsoft semakin merangkul Android sebagai setara telefon bimbit Windows, kerana banyak sekatan dengan iOS dan AppleDasar App Store. Pelaburan Android ini telah menyebabkan Microsoft bekerjasama dengan Google dan Samsung dengan lebih dekat, dan melancarkan aplikasi seperti Telefon Anda untuk Windows 10 yang hampir tidak berfungsi ketika dipasangkan dengan iPhone.

Apple kini berlipat ganda mempertahankan dasar App Storenya, tetapi ada semakin banyak syarikat yang menuntut perubahan. Spotify memimpin kumpulan itu dengan aduan antimonopoli tahun lalu, dan sekarang Epic Games, Rakuten, Match Group, Microsoft, dan lain-lain membuat perasaan mereka diketahui. Panggilan ini kemungkinan akan semakin kuat ketika EU meneruskan siasatannya, tetapi jika ada yang kita ketahui ApplePertempuran dengan pengawal selia Eropah adalah bahawa ia tidak takut untuk melawan.

Artikel Berkaitan

Back to top button