Bersedia Dengan Photoshop dan Camera Raw yang dikemas kini oleh Adobe

Laman web ini dapat memperoleh komisen gabungan dari pautan di halaman ini. Syarat penggunaan.

Camera Raw mempunyai keupayaan penggabungan baru

Adobe telah meluncurkan satu set pembaruan tambahan untuk banyak aplikasi utamanya, termasuk Photoshop, Camera Raw, dan Lightroom, seperti yang telah menjadi standar sejak perusahaan itu beralih ke model langganan. Kami berpeluang bekerja dengan versi baru, dan walaupun ciri-ciri itu tidak mengubah hidup, mereka memberikan penjimatan masa yang hebat.

Pemilihan Subjek Lebih Pintar untuk Potret

Ciri utama untuk Photoshop dalam kemas kini ini adalah pemilihan subjek yang lebih baik untuk potret. Khususnya, perincian halus seperti rambut dipilih dengan lebih tepat daripada sebelumnya. Dari perspektif pengguna, perintah Select Subject tidak berubah, hanya hasilnya. Khususnya, pemilihan rambut telah diperbaiki secara dramatik. Saya mencuba alat baru pada beberapa potret yang sukar seperti yang ada di bawah ini, dan saya cukup gembira dengan hasilnya. Ia tidak sempurna, tentu saja, tetapi memberikan titik permulaan yang baik untuk sebarang perubahan akhir:

Alat Pemilihan Subjek Pintar baru Adobe melakukan pekerjaan yang mengagumkan dengan gambar yang kompleks

Alat Pemilihan Subjek Pintar baru Adobe melakukan pekerjaan yang mengagumkan dengan gambar yang kompleks.

Pemilihan Pintar Akan Menjadi Pendamping untuk PotretPro

Selari dengan menguji versi baru Photoshop, saya telah menggunakan PortraitPro 19 dari Anthropics untuk bereksperimen dengan menyentuh foto potret. Saya tidak akan membantah sama ada dan kapan adalah perkara baik atau buruk untuk mengacaukan wajah dan badan orang. Saya akan menyerahkannya kepada anda semua. Tetapi dari perspektif teknikal semata-mata, PortraitPro cukup menakjubkan. Berikut adalah contoh potret lama (sekitar tahun 2001) yang saya perbetulkan dalam masa lebih kurang dua minit. Satu tempat yang ingin saya saksikan lebih tepat dari alat ini adalah penyamaran automatiknya. Oleh itu, saya berharap topeng Subjek baru Adobe dapat digunakan dengannya (saya telah bertanya kepada Anthropics mengenai perkara ini, tetapi belum mendapat maklum balas).

Sebelum dan selepas potret lama, dilakukan dari JPEG dalam kamera

Sebelum dan selepas potret lama, menggunakan Anthropics PortraitPro, dari JPEG dalam kamera.

Raw Camera menjadi lebih menyerupai ruang cahaya

Saya agak cemas ketika Adobe memberitahu kami di taklimat media bahawa Camera Raw sedang dirombak untuk menjadi lebih seperti Lightroom. Saya mempunyai perasaan bercampur-campur mengenai UI Lightroom. Oleh itu, saya terkejut apabila mencuba antara muka ACR yang baru. Ia menyimpan banyak ciri menarik dari Lightroom, tetapi tanpa menjadi terlalu kompleks.

Anda boleh mempunyai banyak sesi pengeditan sekarang, dan UI mempunyai penampilan dan skala yang lebih moden dengan baik pada paparan DPI tinggi. Alat-alat tersebut telah dipindahkan ke kanan melewati gelangsar sehingga mereka berada lebih dekat, tetapi sebenarnya saya merasa canggung. Malangnya, saya tidak menemui cara untuk mengembalikannya ke puncak. Sekiranya anda tidak menyukai UI baru, anda boleh kembali ke versi yang serupa dengan versi lama.

Camera Raw kini kelihatan seperti Lightroom

Camera Raw kini kelihatan seperti Lightroom, dengan UI moden. Ia juga membolehkan pelbagai panel edit.

Terdapat beberapa ciri bagus lain yang disertakan dengan antara muka ACR baru. Pertama, anda boleh menyesuaikan maklumat yang dipaparkan di jalur filem gambar anda. Saya tahu bahawa penampilan “super bersih” bergaya, tetapi saya merasa sangat berguna untuk melihat beberapa metadata yang berkaitan. Anda juga boleh meletakkan jalur filem di bahagian bawah atau kiri, bergantung pada pilihan anda dan sama ada anda menggunakan gambar landskap atau potret. Pratetap sekarang boleh berbeza mengikut ISO. Ini adalah tambahan yang bagus. Salah satu sebab terbesar saya menggunakan PhotoLab DxO dan bukannya ACR untuk sesi pemprosesan kumpulan biasa adalah bahawa lalai PhotoLab adalah “pintar” dan menyesuaikan diri dengan tetapan kamera lebih baik daripada ACR. Saya tidak sabar untuk melihat bagaimana kemampuan baru ini dapat membantu meratakan persaingan.

Penyesuaian tempatan juga telah diperluas untuk memasukkan Hue. Alat Tanaman menambah pilihan untuk a 2×2 overlay grid untuk saat-saat ketika anda ingin meletakkan bahagian tengah gambar dengan tepat, dan alat Curve telah diperbaharui untuk pemilihan lengkung Parametrik dan Titik dengan mudah. Seperti biasa, terdapat juga sebilangan kamera dan lensa baru yang disokong.

Penggabungan Ditambah pada Kamera Mentah

Bagi kita yang merakam banyak panorama dan urutan HDR, satu tambahan yang bagus adalah keupayaan untuk melakukan penggabungan – termasuk penggabungan panorama sfera (360 darjah) tepat di Camera Raw. Untuk kes yang agak mudah, seperti pendakap HDR tradisional atau gambar panorama yang disusun dengan teliti dengan DSLR, ia berfungsi dengan baik. Namun, untuk situasi yang lebih sukar seperti adegan hemisfera yang ditembak dari drone, saya terpaksa bergelut sedikit dengan pelbagai penyesuaian untuk mendapatkan hasil yang baik. Walaupun begitu, saya tidak mempunyai semua kawalan yang saya dapat dengan menggunakan Hugin (percuma) atau PTGui (berbayar).

Salah satu ciri penggabungan dalam Camera Raw ialah output juga dapat disimpan sebagai fail DNG

Salah satu ciri penggabungan dalam Camera Raw ialah output juga dapat disimpan sebagai fail DNG.

Pengaktifan Auto Fon dan Pola Berputar

Terdapat beg kemas kini yang lebih kecil untuk Photoshop juga. Sebagai contoh, bukannya mendapat mesej amaran yang menjengkelkan tentang memerlukan fon, jika ia tersedia dari Adobe Font, ia akan dimuat turun secara automatik dan dimuat ke dalam Photoshop. Fungsi Match Font juga diperluas agar berfungsi dengan lebih banyak font, teks menegak, dan beberapa baris teks. Juga, corak sekarang dapat diputar ketika digunakan, menghilangkan kebutuhan untuk membuat versi yang terpisah hanya untuk memiliki pilihan putaran. Pengguna iPad juga akan senang melihat bahawa Adobe telah meningkatkan integrasi antara Photoshop dan Lightroom pada peranti. Pengguna Adobe Capture untuk menarik corak dan warna dari persekitarannya kini dapat mengintegrasikan hasil tersebut ke dalam versi desktop Photoshop.

Bagi mereka yang mengingati pelancaran besar-besaran pra-langganan Photoshop dan Lightroom, peluncuran bergulir ini sememangnya kelihatan anti-iklim. Tetapi hebatnya mereka membenarkan Adobe melepaskan keupayaan baru dengan lebih cepat daripada model lama.

Sekarang Baca: