Adobe After Effects 2020

Sekiranya anda seorang videografer dan anda perlu membuat beberapa kesan khas, kemungkinan anda sudah memikirkan Adobe After Effects. Ini telah tersedia selama hampir 30 tahun dan di bawah pengawasan Adobe sejak tahun 1995. Sama seperti Premiere, ia adalah pusat kuasa untuk videografer dan selalunya satu-satunya aplikasi yang mereka perlukan untuk mengubah gambar, menggunakan kesan dan mencipta tajuk yang mempesona.

Kami terakhir melihatnya pada tahun 2017, dan itu adalah selama-lamanya sejauh perisian berjalan, jadi mari kita lihat bagaimana After Effects muncul sekarang pada tahun 2020, dengan versi 17.

Penjejakan gerakan semudah digunakan seperti biasa, tetapi anda juga akan menghargai peningkatan kelajuan di sini (Kredit gambar: Adobe)

Kelajuan dan kestabilan

Yang utama untuk pelepasan ini adalah kelajuan dan kestabilan. Pengaturcara telah memfokuskan diri pada prestasi. Adobe telah bekerja keras untuk menjadikan perisian besar ini lebih responsif dan ini dapat dilihat di banyak tempat.

Yang utama yang akan segera dilihat oleh hampir semua pengguna, adalah pengoptimuman main balik pratonton: bukan hanya After Effects yang membuat pratonton ram untuk projek anda lebih cepat, tetapi setelah selesai, anda seharusnya dapat memainkan semula projek anda dalam waktu nyata, bahkan semasa anda berinteraksi dengan antara muka pengguna.

Sudah tentu, kita mengatakan “harus”, kerana seperti biasa ketika bekerja dengan file, proyek dan kesan yang kompleks, mungkin ada keadaan di mana jelas bahawa Adobe masih mempunyai beberapa pekerjaan yang harus dilakukan.

Walau bagaimanapun, semasa interaksi kami dengan aplikasi untuk tinjauan ini, kami mendapati antara muka lebih responsif, pemutaran menjadi lebih lancar, dan keseluruhan antara muka secara keseluruhan menjadi lebih stabil.

Kami perhatikan peningkatan prestasi ketika menggunakan lapisan Bentuk, ekspresi tertentu dipercepat, dan ciri Isi Ketahui Kandungan juga mendapat banyak manfaat dari ini.

Dalam fikiran kami, ini sahaja yang perlu ditingkatkan kepada versi terkini sebaik sahaja anda dapat.

Isi Mengetahui Kandungan

Anda akan perhatikan bahawa Isi Ketahui Kandungan telah dipercepat dalam versi terbaru ini (Kredit gambar: Adobe)

Isi Mengetahui Kandungan

Tetapi Apa Isi Perhatian yang Kami dengar yang anda minta? Itulah salah satu yang besar yang diperkenalkan antara 2017 dan 2020, dan merupakan tambahan baru untuk After Effects. Kami sedia maklum bahawa ini sebenarnya bukan ciri baru yang diperkenalkan dengan keluaran terbaru, tetapi sangat penting, kami merasa perlu membincangkannya.

Pengguna Photoshop sudah pasti telah mengetahui ciri yang serupa untuk sementara waktu: ia membolehkan anda mengeluarkan objek dari layar dan latar belakang untuk dilanjutkan dengan lancar ke atas jurang ini untuk membuat objek itu hilang.

Apa yang boleh anda lakukan dengan gambar pegun di Photoshop, kini anda boleh melakukan video di After Effects. Seperti biasa, hasil anda akan bergantung pada kandungan klip anda, dan kami mendapati sederhana latar belakang memberikan hasil yang jauh lebih baik.

Namun, anda juga dapat melihat kelebihan besar yang dimiliki Adobe dalam mengendalikan begitu banyak sifat: untuk meningkatkan kesannya, anda boleh membuat bingkai rujukan. Mengaktifkan ini membawa bingkai tersebut ke dalam Photoshop, di mana anda boleh berusaha menghilangkan objek yang menyinggung perasaan, dengan menggunakan Isi Perhatian Isi Aplikasi itu untuk membuat latar belakang. Setelah selesai, After Effects kemudian akan menggunakan bingkai yang diubah itu sebagai rujukan untuk memperbaiki pengiraannya sendiri dan memberikan hasil yang lebih lancar untuk klip anda.

Menu Turun

Seret menu dari garis masa ke panel Essential Graphics, dan bahkan ke Master Properties untuk kemudahan dan penyesuaian kesan dan templat anda yang lebih besar (Kredit gambar: Adobe)

Penambahbaikan yang besar telah dibuat ke antara muka dengan cara anda dapat mengawal parameter dalam menu drop down. Pada dasarnya, setiap menu lungsur yang boleh anda akses dari senarai dalam garis masa boleh diseret secara keseluruhan ke Panel Grafik Penting.

Sekarang ini dapat mempermudah akses sekiranya anda perlu sering menukar nilai dari waktu ke waktu, atau ketika membuat templat misalnya. Namun ini bermaksud bahawa menu yang dijatuhkan ini dapat digunakan sebagai sifat utama, dan apabila anda menambahkannya ke komposisi baru, menu tersebut juga akan tersedia di sana.

Ini semestinya membantu menjadikan templat lebih mudah. Sebelum ini, anda harus menggunakan slaid untuk beralih di antara tetapan, tetapi sekarang, anda boleh menggunakan menu drop down sebagai gantinya, dan bahkan mengubah nama setiap menu dengan tepat seperti yang anda perlukan, menjadikan perubahan seperti itu lebih mudah dilakukan.

Ini akan menjadi penghemat masa yang besar bagi semua orang yang menggunakan Ekspresi ketika membuat kesan dan templat.

Ungkapan teks

Sekiranya anda menyukai Ekspresi, kemungkinan anda akan dapat mengakses parameter harta teks melalui Ekspresi. Dengan menggunakan kaedah ini, anda dapat mengambil parameter dari satu lapisan teks dan menetapkannya pada yang lain. Sekiranya anda mempunyai kesan teks yang rumit yang anda perlukan untuk menghasilkan semula, anda akan mendapat satu lagi ciri hebat, hebat dan serba boleh.

Penstabil Warp

Sebagai perbandingan dengan ciri lain, penstabil warp masih memerlukan sedikit masa untuk menganalisis dan mengubah rakaman anda, tetapi hasil akhirnya telah diperbaiki dibandingkan dengan versi sebelumnya (Kredit gambar: Adobe)

Perkara-perkara kecil

Ini semua adalah peningkatan besar, tetapi Adobe juga telah mengusahakan perkara-perkara kecil – tweak yang menjadikan kerja anda lebih cepat dan mudah, anda akan tertanya-tanya mengapa ini tidak dilaksanakan lebih awal.

Salah satu peningkatan tersebut dilakukan dengan lapisan Shape. Anda sekarang boleh memilih sekumpulan dari mereka dan dengan klik kanan, atau pintasan papan kekunci, cukup kumpulkannya. Klik kanan yang lain dan anda boleh mengasingkannya secepat mungkin. Tentunya jauh lebih cepat dan lebih mudah daripada cara lama (iaitu membuat kumpulan dan seret dan lepaskan lapisan ke dalamnya).

Keputusan akhir

After Effects sangat besar, dan tidak ada ulasan yang benar-benar dapat melakukannya dengan adil, tetapi perubahan besar dalam versi ini semuanya dirancang untuk mempermudah dan mempercepat kerja anda, dan dalam erti kata itu, ada sedikit alasan untuk tidak meningkatkan. Ya, ini adalah perisian yang rumit, tetapi ia membolehkan anda melakukan banyak klip video anda, dan sekarang, ia dapat melakukannya dengan lebih pantas, lebih mudah – dalam beberapa kes – dan jauh lebih stabil. Adobe telah melakukan tugas yang hebat di sini dan kami berharap dapat meningkatkan prestasi pada masa akan datang.

Namun, ingat bahawa anda tidak dapat membeli After Effects sebagai produk yang berdiri sendiri. Sebaliknya, ia mesti dibeli melalui model langganan (sebagai sebahagian daripada Creative Cloud), tetapi kelebihannya di sini adalah anda tidak perlu terlalu memikirkan dan bersungguh-sungguh sama ada mahu menaik taraf atau tidak. Sekiranya anda menyukai apa yang anda lihat, peningkatan adalah sebahagian daripada yuran bulanan yang anda bayar untuk penggunaan aplikasinya dari Adobe, dan dalam kes After Effects, kelebihan aliran kerja anda menjadikan ini tidak perlu dipertimbangkan.

Artikel Berkaitan

Back to top button